DINOSZAURUSZOK - A FÖLD URAI 3D-BEN magyar karakter poszterek
Címkék: poszter Walking With Dinosaurs
2013.12.16. 18:04
Ezen a héten csütörtökön kerül a mozikba az elmúlt 70 millió év legnagyobb kalandja, a DINOSZAURUSZOK - A FÖLD URAI 3D-BEN című családi kalandfilm.
A szórakoztató, izgalmas és kalandos történetben megismerhetjük Pacsi, a kisdínó nem mindennapi életét. Az évek során a kis kalandor igazi hőssé válik, aki nem egyszer keveredik összetűzésbe az életveszélyes ragadozóval, Gorgóval.
A film szinkronos 3D-ben és 2D-ben lesz látható a mozikban!
A film korhatára: 6 éven aluliak számára nem ajánlott.
A 70 millió évvel ezelőtt játszódó film megtörtént eseményeken alapul: a föld hosszú fejlődésének legnagyobb vándorlásán. Hőse Pacsi, a bébidínó, aki elveszíti a szüleit – és úgy nő fel, hogy számára a legfontosabb feladat: újra megtalálni őket.
Az eredetiben felvett, valóságos helyszínekbe helyezett dínók tökéletesen hihetőek – a néző számára élő, egyéniséggel rendelkező szereplői lesznek a filmnek, amely nem jöhetett volna létre a digitális képalkotó technikák legújabb generációja nélkül.
A 3D technika legmodernebb változata lehetővé teszi, hogy a néző valóban a dinoszauruszok között érezhesse magát: részese lehessen, egy különleges, fenséges faj nagy, közös kalandjának, és közben átélhesse az egyéni történetet is: nevethessen, sírhasson, izgulhasson és végül megkönnyebbülhessen az óriási főszereplők sorsán.
A Mulan és a Karácsony Artúr rendezőjének és a Táncoló talpak mindkét része írójának közös munkája valamint a szemkápráztató mozis technika segítségével született
ez a csodálatos film.
Mozibemutató: 2013. december 19.
Eredeti cím: Walking with Dinosaurs
Színes, szinkronizált amerikai film
Műfaj: családi / kaland
Gyártó: BBC, Twentieth Century Fox
Korhatár: 6
Játékidő: 87 perc
Írta: John Collee, Theodore Thomas.
Rendezte: Neil Nightingale, Barry Cook
Karakterleírások:
Nagyon csinos lány – mármint egy pachyrhinosaurus szemszögéből nézve – és erős jellem. Gyerekkorában Pacsival fedezi fel a világot, és már első kalandjaik során bebizonyítja, milyen bátor és okos. Az érzelmeit viszont nem könnyen mutatja ki. Az anyukájának mindig szót fogad, pedig nagyon utálja a sok szabályt és az örökös fegyelmet. A saját útját akarja járni, saját magának akar párt választani, és semmiképpen sem szeretne bekerülni a csorda vezérdínójának háremébe. Pacsi minden sikerének felhőtlenül, szívből örül.
Kis madár sok foggal. A fajtája: alexornis. A filmben ezek a szárnyasok békés társai a pachyrhinosaursoknak: igazából szárnyas hátkefeként szolgálnak, mert nagyon szívesen csipegetik fel azokat a kukacokat és más élősködőket, amelyek hatalmas testű haverjaikat általában rettentően zavarják. Alex jó barátságba keveredik Pacsival, és szerencsére mindig akkor bukkan fel, amikor éppen nagy szükség van a segítségére. Jó a humora, bár hajlamos a szemtelenkedésre… de igaz barát. És ez még a kréta korban is nagyon fontos volt.
Nagydarab, erős és makacs. Csupán egyetlen célja van: hogy ő legyen a csorda új vezére. Az öccsét, Pacsit tulajdonképpen szereti a maga módján, de vezéri vágyai néha minden mást elfeledtetnek vele. Mindegy, ha nem is túl okos, legalább nagyon izmos. Végül is, egy ősállatról van szó.
Ne kerülgessük: ő filmünk főgonosza. Ravasz, gyors és félelmetes. Olyan, mint egy túlpörgött T. Rex; etetni akarja a családját, és felőle mindenből, sőt, mindenkiből lehet vacsora. A gorgosaurusok már csak ilyenek: egyetlen dolog érdekli őket – mindig a következő áldozatukat keresik. Gorgó sosem fárad el, sosem bán meg semmit, és nem könnyű túljárni az eszén. Pacsi apját egy gorgosaurus pusztította el, így aztán, amikor a sötét herceg feltűnik a színen, hősünk érzi, hogy komoly baj van… és hogy a sarkára kell állnia.
A mindig kíváncsi és derűs Pacsi, a film főhőse, igazából egy pachyrhinosaurus. Ő vezeti el a nézőt a késői kréta kor kalandos világába. Még apró, aranyos dínóbébi korában ismerjük meg, és vele tartunk a felnőttkor felé tartó veszélyes, hosszú úton. Azt nem mondhatnánk, hogy ő a csorda legkeményebb vagy legvadabb tagja, de helyén az esze és a szíve. Néhány igazán rázós kalandot is túlél, és fokozatosan az egész csorda megtanulja tisztelni. Persze, ez Pacsinak kevés: ő Boróka szeretetére pályázik, és nem lehetetlen, hogy végül el is nyeri.
VEZÉR
Pacsi és Morcos apja volt a pachyrhinosaurusok csordájának rettentő vezére. Ám szokásos évi vándorlásuk során egy erdőtűz miatt ők hárman elszakadnak a többiektől, és egy zsákmányra vadászó gorgosaurus csapdájába esnek. Fiai védelmében Vezér megküzd ősi ellenfelével, és nem éli túl az összecsapást. A két árva dínó attól kezdve magára van utalva.
A Twentieth Century Fox és a Reliance Entertainment bemutatja
az IM Global
a BBC Earth Films
az Evergreen Studios Production
és
az Animal Logic Stúdió filmjét
DINOSZAURUSZOK – A FÖLD URAI 3D-ben
(Walking with Dinosaurs 3D)
Magyarországi bemutató:
2013. december 19.
Az eredeti hangok:
John Leguizamo
Justin Long
Karl Urban
Forgatókönyv:
John Collee
Producerek:
Mike Devlin
Amanda Hill
Deepak Nayar
Executive producerek:
Stuart Ford
Marcus Arthur
Tim Hill
David Nicksay
Miles Ketley
Zareh Nalbandian
Zene:
Paul Leonard-Morgan
Rendezte:
Barry Cook
Neil Nightingale
Facebook.com/MozICom
A magyar változat munkatársai
RICKY
ZACK BÁCSI
JADE
ALEX
PACSI
MORCOS
BORÓKA
RÁDIÓBEMONDÓ
DÍNÓ INFORMÁCIÓK BARÁTH ISTVÁN
KIRÁLY ATTILA
PEKÁR ADRIEN
MIKÓ ISTVÁN
FEHÉR TIBOR
SZATORY DÁVID
CSIFÓ DORINA
ZÖLD CSABA
GYŐRIVÁNYI LAURA
BOLDOG GÁBOR
TOVÁBBI MAGYAR HANGOK
KOLLER VIRÁG, VIDA SÁRA, PÁL DÁNIEL
FORDÍTOTTA TÓTH TAMÁS
SZINKRONRENDEZŐ DÓCZI ORSOLYA
A filmtörténetben először a nézők nem csak láthatják, de szinte érezhetik is, hogy milyen volt az a kor, melyben a dinoszauruszok uralták a Földet. A Dinoszauruszok – A Föld urai szélesvásznú, nagyszabású kalandutazás a család minden tagjának. A filmben olyan valószerűek a dinoszauruszok, amilyennek még soha nem láthattuk őket. A lebilincselő, prehistorikus történet középpontjában Patchi, a kis dinó áll, aki mindenféle furcsa lények legyőzésével válik a kor hősévé.
Patchi hősiessége és mulatságos esetlensége időtlenné teszi karakterét, ugyanakkor ő mégis minden ízében a hetvenmillió évvel ezelőtti kései kréta kor gyereke, és a most Alaszkának nevezett földterület szülötte.
A TÖRTÉNET ÉS HŐSE HETVENMILLIÓ ÉV TÁVLATÁBÓL
A Dinoszauruszok – A Föld urai alkotóinak nagy kihívást jelentett, hogy hetvenmillió évvel korábbi tér- és idősíkba kellett képzelniük magukat, nevezetesen a kréta korba és a mostani Alaszka területére. Ezen kívül ki kellett találniuk, hogy milyen megpróbáltatások és kalandok várhatnak egy szeretetre méltó kis dinoszauruszra a szóban forgó korban.
„A Dinoszauruszok – A Föld urai egy dinoszaurusz életéről és kalandjairól szól, és mi lényegében elmentünk a világ végére, hogy mindezt le tudjuk filmezni” – mondja a rendező, Barry Cook, aki olyan jól ismert filmeket készített eddig, mint a Mulan, a Karácsony Artúr, Aladdin, A kis hableány és A szépség és a szörnyeteg. A dinoszauruszok – A Föld urai című filmmel Cook egy nagyon-nagyon távoli és messzi világot kelt életre és tesz szinte átélhetővé.
Társrendezőként jegyzi a filmet Neil Nightingale, a világhírű filmkészítő, aki a természet csodáinak lélegzetelállító módon történő bemutatásával vívott ki magának elismerést. „Az élet alapvetően nem sokban változott a dinoszauruszok kora óta – mondja Nightingale, a BBC Earth csatorna kreatív igazgatója. – Szerencsére mi már nem találkozunk éhes Gorgoszauruszokkal, de ennek ellenére könnyedén beleélhetjük magunkat Patchi küzdelmébe a túlélésért. Újszülöttként találkozunk vele először, majd végignézzük, ahogy megtanul élelmet szerezni magának, ahogy ragadozók elől menekül, és ahogy a riválisaival küzd a párzási időszakban. Ezek mind olyan dolgok, amiket ismerünk, és amiket át tudunk érezni. A nézők láthatják majd, ahogy a kis újszülöttből győztes túlélő válik.”
A Dinoszauruszok – A Föld urait az az érdeklődés hívta életre, mely a több évmillióval ezelőtt kihalt állatok iránt mindig is megvolt az emberekben. A T. Rex és a Gorgoszaurusz a valaha élt legfélelmetesebb ragadozók, de a gyerekek valamiért mindig vonzódtak hozzájuk. A dinoszauruszok legalább annyira inspirálják a képzeletünket, mint minden lény, melyet a fantázia szül.
„A gyerekek szeretik a dinoszauruszokat, és biztos vagyok abban, hogy a Dinoszauruszok – A Föld urait is imádni fogják, mert nagyon valósághű, és sok benne a humor és a komikum” – mondja John Leguizamo, aki Patchi legjobb barátjának, Alexnek, a prehistorikus papagájnak kölcsönzi hangját.
A dinoszauruszok alapvetően kettős lények, mert bár ijesztőek, valójában nem annyira fenyegetőek, mivel már nem részei a világunknak. Nightingale szerint valahol itt keresendő a szűnni nem akaró érdeklődésünk a dínók iránt. „A dinoszauruszok a bolygónk valaha élt legérdekesebb lényei. A Föld négy és fél milliárd éves létezése alatt nem volt náluk félelmetesebb és drámaibb sorsú lény. Azért érdekelnek és izgatnak bennünket annyira, mert a biztonságos félelmet reprezentálják. Félsz tőlük, de persze nem nagyon, mert már réges-rég kihaltak. Nem másznak ki az ágyad alól és nem vetik rád magukat a sötétből. És itt nemcsak a dinoszauruszokról van szó, hanem a Dinoszauruszok Korszakáról. Hihetetlen belegondolni, hogy a világ, amiben élünk, a kék ég és a csillagok felettünk egyszer az ő birodalmuk volt. Olyan állatoké, melyek eltűntek egy prehistorikus korban.”
„A Dinoszauruszok – A Föld urai létrehozásakor az volt a tervünk, hogy a múlt valóságába vigyük vissza a nézőket, hogy a valóban létezett dinoszauruszok világába repítsük őket – folytatja Nightingale. – Egy szélesvásznú produkcióban fontos, hogy legyen egy magával ragadó történet. Mindazt felhasználtuk a karakter-központú, családbarát történetünkhöz, amit a késő kréta kori, alaszkai dinoszauruszokról jelen pillanatban tudunk.”
A forgatókönyvíró, John Collee (aki például a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán forgatókönyvét írta korábban) története egy kis hőst mutat be nekünk Patchi személyében. A mindig kíváncsi, mindig bátor és örök optimista Patchi nagyon is „rokon” lélek velünk, erre hamar rájövünk, mialatt a születéstől a felnőtté válásig végigkísérjük az életútját.
Patchi a Pachyrhinoszauruszok (a görög eredetű szó arra utal, hogy „tömpe-orrú-gyík”) családjába és törzsébe, vagyis a dinoszauruszok egyik alcsoportjába tartozik. Messze áll attól, hogy a legbátrabb vagy a legkeményebb srác legyen a csordában, ezért neki az eszét és a bátor szívét kell használnia, hogy felvehesse a versenyt nagyobb testvéreivel, közülük is elsősorban Scowlerrel, csoportjuk alfa hímjével, aki az apját akarja felülmúlni, hogy csordavezető lehessen.
„Patchi megannyi kalandot él túl, mire hőssé válhat, miközben olyan belső tulajdonságokat kell mozgósítania, mint a bátorság, állhatatosság és kitartás – magyarázza a rendező, Barry Cook. – Egy olyan világban, ahol a fizikai fölény számít, Patchi a kvintesszenciája mindannak, amivel együtt tudunk érezni, és amiért drukkolni tudunk.”
A karakter megálmodói olyan figurában gondolkodtak, aki nem pusztán a nyers erőszak megtestesítője. „Patchinak különös karakterjegyei közé tartozik például, hogy képes a dolgokat tágasabb perspektívából látni, és így nemcsak a saját, hanem mások érdekeit is szem előtt tartja. Mindemellett fontos tulajdonságai még a kíváncsiság és az, hogy sosem adja fel a küzdelmet” – teszi hozzá Cook.
„Patchi egy kis számkivetett, aki olyan kihívásokkal néz szembe, melyek legyőzéséhez nagy önbizalomra és belső erőre van szüksége – mondja Nightingale. – A Dinoszauruszok – A Föld urai lényegében fejlődéstörténet, mely testvérharcról, szerelemről szól, valamint arról, hogy a sikerért milyen megpróbáltatásokon és nehézségeken kell átvergődni a főhősnek, Patchinak.”
Patchinak már a születésekor, vagyis a kalandjai kezdetén messzebb vágyik a fészek határainál. Ennek a tulajdonságának aztán olyan váratlan következményei lesznek, hogy például elkapja egy éhes ragadozó, melynek harapásnyomát egész életén át kénytelen viselni.
Justin Long színész (Die Hard 4.0 – Legdrágább az életed), aki a kis dínónak kölcsönözte a hangját, úgy véli, hogy „Patchit örökös kíváncsisága sokszor bajba sodorja, ám hosszú távon ezek a kalandok megedzik és vezéregyéniséggé formálják őt.”
A kis Pachyrhinoszaurusz bátorsága felkelti Alex, a prehistorikus madár érdeklődését, akinek a legfontosabb tulajdonságai a lelkesedés és a humor. Alexet magával ragadja Patchi kalandvágyó személyisége, és éppen ezért igyekszik kis dínót mindig a jó irányba terelgetni. „Ő Patchi barátja, vezetője, mentora és élő lelkiismerete egyben” – mondja Long.
John Leguizamo, aki korábban olyan animációs „sztároknak” kölcsönözte már a hangját, mint Sid a nagy sikerű Jégkorszakból, ezúttal is örömmel vállalta, hogy életet leheljen Alexbe. „Alex amolyan őspapagáj, én pedig a spanyol akcentusomat kölcsönöztem neki, hiszen a legtöbb papagáj latin-amerikai országokból származik – magyarázza a színész. – Nagyon nehéz volt megtalálni a megfelelő hangmagasságot, mert Alex kicsi madár, ám ő a történet elbeszélője, így atyáskodónak és komolynak is kellett hangoznia.”
Akárcsak a legtöbb barátságban, Patchi és Alex viszonya is szimbiotikus. „A Pachyrhinoszaurusz csordát rengeteg rovar támadja meg, melyek Alex kedvenc eledeleinek számítanak” – mondja Long. Leguizamo hozzáteszi: „Patchi lényegében egy két lábon járó büfé Alex számára.”
Alexszel ellentétben Patchi idősebb bátyja, Scowler a legkevésbé sem igyekszik kisöccsét a túlélésre és a hősiességre tanítani. A nagy és erős, egyszerű gondolkodású Scowler minden megpróbáltatást vállal, csakhogy ő legyen a csorda vezetője. Nincs éppenséggel rossz viszonyban az öccsével, ám nagyravágyó céljai gyakran a testvérek közti versengést idézik elő.
„Scowler folyton ugratja és cukkolja Patchit – mondja Justin Long. – Ez tipikus testvér-rivalizálás. Patchi folyamatosan le akarja nyűgözni Scowlert, ám Scowlert egyáltalán nem könnyű lenyűgözni.”
Patchi bátor szíve és félelemnélkülisége elegendő ahhoz, hogy felvegye a versenyt bátyjának erejével és nagyságával. De Patchinak egészen másféle bátorságra is szüksége van, hogy egy gyönyörű (legalábbis a Pachyrhinoszauruszok közt gyönyörű) lányhoz közeledjen, akit Junipernek hívnak. Juniper éppen olyan kalandvágyó, állhatatos és bátor, mint Patchi. Amikor a dínólány elszakad a családjától és a csordájától, kettőjük közt komoly kapcsolat alakul ki, még akkor is, ha ezt a lány nem mindig mutatja.
Amennyire a szerelem lehetősége, úgy a veszély is folyamatosan jelen van a történetben, mindenekelőtt a gonosz, ravasz és kegyetlen Gorgon nevű Gorgoszaurusz alakjában. A folyton élelem után kutató Gorgon olyan, mint egy felturbózott T. Rex, aki mindenféle cseleket és fondorlatokat eszel ki, hogy becserkéssze zsákmányát. „Gorgon a gonoszok közt is a leggonoszabb – mondja Long. – Ő a dinoszauruszok világának Luciferje.”
Míg a történet kis főhősét minden filmkészítő imádta, addig a fő gonoszt csak néhányan kedvelték. „Szeretem Gorgont. Szívesen csinálnék egy egész filmet róla!” – mondja az animációért felelős vezető, Marco Marenghi, aki olyan filmek elkészítésében vett részt korábban, mint a Tim Burton által rendezett Alice Csodaországban, a Steven Spilberg által rendezett Különvélemény, valamint a nagy sikerű Legenda vagyok.
Patchi életében nagy szerepet játszik még az apja, Bulldust, aki a Pachyrhinoszaurusz csorda erős és tisztelt vezetője. Miközben az évenként esedékes vándorútjukat járják, egy erdőtűz őt, Patchit és Scowlert elválasztja a csorda többi tagjától. Egy Gorgoszaurusz tőrbe csalja őket, ezért Bulldust feláldozza magát a fiaiért, Patchi édesanyja pedig az erdőtűzben pusztul el.
A katasztrófát túlélő két testvér nem számíthat másra, csak magára. A szerencsétlenség a versenyszellemet erősíti fel a két testvérben, és ez a rivalizálás még tovább fokozódik, ahogy lassan felnőtté válnak.
A csorda vándorlása végül elkerülhetetlenné teszi a nagy összecsapást, melyben a két testvéren kívül Juniper is fontos résztvevő. Ebben az ütközetben Patchi minden belső erejét és bátorságát kénytelen összeszedni, hogy végül azzá válhasson, amire született, vagyis a csorda vezetőjévé legyen.
ÚJSZERŰ ESZKÖZÖK
A Dinoszauruszok – A Föld urai nagy és színes világa kitűnő hátteret szolgáltat egy szeretetre méltó karakterekkel teli, izgalmas történethez, mely a család minden tagja számára kitűnő szórakozást nyújt. Mindezen felül soha még olyan valósághűen és lenyűgözően nem ábrázolták a dinoszauruszokat és a világukat, mint a szóban forgó alkotásban. Ahhoz, hogy ez látványvilág megszülethessen, nagy szükség volt egyrészt a legújabb paleontológiai kutatások eredményeire, másrészt pedig a legkorszerűbb animációs technikáknak a felhasználására. A kreatív munkába olyan cégeket vontak be, mint a 3D-s technológiára specializálódott Animal Logic, mely a James Cameron érdekeltségébe tartozó Cameron Pace Group (CPG) vállalatcsoport tagja. (A CPG irányítása alatt született például a nagy sikerű Avatar című film.)
A filmkészítők az elmúlt évszázad minden tudományos eredményét felhasználták, hogy a dinoszauruszok világát a leghitelesebben tudják ábrázolni. Barry Cook, a rendező megjegyzi: „Jóllehet a dinoszauruszok uralták a Földet sokmillió évvel ezelőtt, az emberiség számára ők mégis új felfedezések. Csak az utóbbi évekre gyűlt fel annyi tudás, hogy hitelesen vigyük vászonra a világukat. Az elmúlt száz évben többet tudtunk meg a dinoszauruszok világáról, mint korábban bármikor.”
Marco Marenghi, az Animal Logic animációért felelős vezetője hozzáteszi: „Noha a Dinoszauruszok – A Föld uraival az elsődleges célunk a szórakoztatás volt, azért megpróbáltunk minden tényt számításba venni, amit a dinoszauruszok világáról ismerhetünk, arra törekedtünk, hogy történelmileg hitelesek legyünk.”
Kutatásaik során a filmkészítők rengeteg mindent megtudtak a dinoszauruszokról, akik hetvenmillió évvel ezelőtt a mostani Alaszka területén éltek. Ezen ismereteik alapján dolgozták ki a filmben szereplő karakterek főbb sajátosságait. A kréta kori Alaszka időjárása tökéletes hátteret adott a történethez, akkoriban ugyanis sokkal enyhébb volt a klíma, melyet leginkább a mostani Seattle vagy Skócia időjárásához lehetne hasonlítani. A tél és a nyár jól elkülönült egymástól. Ennek a prehistorikus klímának a gazdag természeti világát kellett a filmkészítőknek a vászonra álmodnia.
Azért, hogy valóban „időutazásként” hasson az alkotás, a filmkészítők rengeteg jelenetet az eredeti helyszínen, Alaszkában, valamint Új-Zéland forgattak. „Az volt a célunk, hogy a Dinoszauruszok – A Föld urai természeti világa úgy hasson, mintha az operatőr visszament volna az időben, hogy rögzítse a látottakat. Éppen ezért olyan helyszíneket kerestünk, melyek a leginkább hasonlítanak a kréta kori Alaszka világához” – mondja Nightingale.
A kijelölt helyszíneken 3D-s fúziós kamerarendszerrel forgattak, ami a legfejlettebb sztereoszkópikus rögzítési eljárásnak számít napjainkban. Ezt követően a Cameron Pace Group legjobb szakemberei (beleértve John Brooks-szot, az operatőrt is) dolgoztak azon, hogy a valós helyszínen forgatott felvételeket tökéletesen ötvözzék a számítógéppel létrehozott dinoszauruszokkal, s így egy egységes képi világot hozzanak létre.
„Tudtuk, olyan ambiciózus a projektünk, hogy feltétlenül partnerekre lesz szükségünk – mondja Mike Devlin producer, az Evergreen Stúdió vezérigazgatója. – Elsősorban 3D-vel foglalkozó cégekben gondolkodtunk, így jött a képbe a Cameron Pace stúdió, melyet nagyra tartanak a szakmában a 3D-s technológia fejlesztése és alkalmazása terén. Nagyon sok náluk a kreatív alkotó, és 11 különböző 3D-s szabadalommal rendelkeznek, beleértve a fúziós 3D technológiát, melyet a szóban forgó filmnél is alkalmaztunk. A rendelkezésükre álló 3D-s technológia lehetővé tette, hogy felettébb valósághű világot hozzunk létre. Nagyon magas minőségben dolgoznak, így teljes mértékben kifizetődő volt az együttműködés.”
Vince Pace szerint, a CPG 3D-s technikájának nagy szerepe volt abban, hogy a film képes az „olyan-mintha-ott-lennék” élményét a nézőknek átadni. „Mi speciális módon közelítjük meg a 3D-t. Ha túlzottan távol, vagy ha túlzottan közel van a rögzíteni kívánt dolog, akkor átállítjuk a két dinamikus kamerát, melyet a felvételekhez használunk. Ez az eljárásmód nagyon jól működött az eddigi munkáink során. Lényegében hagyjuk a felvételt 3D-ben lélegezni, hogy a saját történetét mondhassa el a 3D nyelvén.”
Ahelyett, hogy arra a kérdésünkre válaszolna, mi volt a kedvenc 3D-s jelenete, Pace a nagy-kép előnyeire hívja fel a figyelmet. „Azt hiszem a legfontosabb, amiről nem szabad megfelejtkezni, az az, hogy milyen élethű képet képes a 3D közvetíteni. És ez nagyon fontos számomra. A 3D-s technológia a Dinoszauruszok – A Föld urai című filmben először is visszarepíti a nézőket térben és időben, másodszor pedig tökéletesen összeolvasztja a valós felvételeket a digitális karakterekkel.
„Van egy tizenegy és egy kilenc éves gyermekem, akik alig várják, hogy láthassák a filmet – folytatja Pace. – Biztos vagyok ugyanis abban, hogy a gyerekek és a család minden tagja számára lenyűgöző lesz majd az elkészült alkotás.”
Az operatőr, John Brooks nagy örömmel vállalta annak feladatát, hogy a nézőket egy hihetetlenül távoli világba röpítse. „Olyan volt az egész – mondja –, mintha részévé tettük volna a nézőt annak a világnak, amely a történet középpontjában áll. Minden egyes jelenettel ezt akartuk kifejezni.”
Amíg Pace vonakodik kiemelni egyik kedvenc 3D-s jelentét, addig Brooks örömmel idézi a nagy tűz eseményét, mely Patchi és a csorda életében is meghatározóvá válik. „Ha nézed a tüzet például a saját kandallódban, akkor láthatod, hogy milyen kiterjedése és térbeli elrendeződése van a lángnyelveknek. Több próbafelvétellel teszteltük, hogyan lehetne ezt a térbeliséget a leghatásosabban ábrázolni, és a végeredmény olyan jól sikerült, hogy aki majd nézi a nagy tűzjelenetet, úgy fogja érezni, hogy ott van maga is a kis Patchival, illetve, hogy szinte égetik a lángnyelvek.”
Barry Cook számára a 3D-s forgatás nagy élményt és sok új dolog megtapasztalását jelentette. „Megtanultam például, hogyan kell a 3D-s technológiát arra használni, hogy a fontos eseményeket hangsúlyozzunk a történetben – magyarázza. – 3D-s szempontból nagyon érdekes jelenet például az, amikor Patchi érzelmi mélyponton van. Először intuícióellenesnek tűnt, hogy a „mély-vászon” technikát alkalmazzuk ennek megjelenítésére, ám végül be kellett látni, hogy ily módon igazi empátiát lehet ébreszteni a nézőkben Patchi iránt.”
„A Dinoszauruszok – A Föld urai sokkal élethűbb, mint a hasonló témában készült bármelyik korábbi alkotás – teszi hozzá Cook. – A dinoszauruszok teljesen valószerűnek tűnnek, a cselekmény pedig abszolút lebilincselő. A számítógépes grafikával olyan világot teremtettünk, mely az »ott-vagyok-a-történetben« érzését váltja ki a nézőben. Ahogy a nagy vásznat nézi a befogadó, olyan érzése lesz majd, mintha időutazáson venne részt, illetve, mintha a dinoszauruszokkal osztozna a kalandokban.”
A filmkészítők a 3D-s felvételeket ötvözték a számítógéppel generált karakterekkel, és így hozták létre a film fotorealisztikus hatását. A munka során nagy segítségükre volt az úgynevezett LIDAR technológia, melynek alkalmazásakor lényegében „letapogatják”, „beszkennelik” a helyszíneket, hogy aztán erre montírozzák rá a számítógéppel létrehozott karaktereket. Ezt a technikát már évek óta használják, ám a Dinoszauruszok – A Föld urai az első olyan alkotás, melyben végig alkalmazták ezt a módszert.
„Ez az eljárás jóval magasabb szintre helyezi a valószerűség követelményeit, ide értve persze a számítógéppel generált karakterek egymással és a környezetükkel zajló interakcióit is” – mondja Mike Devin.
A dinoszauruszok ábrázolása hihetetlenül részletgazdag a filmben. A nézők minden egyes pikkelyt, tollat látni fognak. A legújabb számítógépes grafikus technikák, valamint a legkisebb izommozgást is lekövető szoftverek precíz munkája garantálja, hogy a dinoszauruszok olyan élethűek lettek a filmben, mintha a hetvenmillió évvel ezelőtti valóságban látnánk őket.
A digitális dínókért a díjnyertes Animal Logic cég érdemel dicséretet. A cég utolérhetetlen teljesítményét a számítógéppel generált állatok terén már régóta csodálattal szemlélte az Evergreen Stúdió és a BBC Earth produkciós iroda. Mike Devlin szerint „az Animal Logic szoftver újításai tették lehetővé, hogy a film ennyire realisztikusnak hasson. Az ő hozzájárulásul a Dinoszauruszok – A Föld uraihoz elengedhetetlen volt, hiszen nélkülük ezek a prehistorikus lények korántsem lettek volna ennyire valószerűek.”
Mielőtt az Animal Logic hozzálátott volna a digitális varázsláshoz, David Krentz dinoszaurusz dizájner és paleo-művész, a ZBrush nevű modellezőprogrammal megtervezte a dínókaraktereket. „Én hagyományos szobrász vagyok, szóval a ZBrush tökéletesen megfelel nekem – mondja Krentz, aki korábban olyan filmeken dolgozott, mint a nagy klasszikusnak számító King Kong. – Addig gyúrod, formázod, paskolod a digitális gyurmádat, amíg el nem készül a megfelelő alapmodell.”
Ám az alapkarakterek létrehozásához, jegyzi meg Krentz, elengedhetetlen volt a történet ismerete. „A filmek történeteket mesélnek, éppen ezért ismernem kell a karaktereket, ismernem kell a motivációikat, mielőtt hozzákezdek a vázlatkészítéshez, vagy a digitális modellezéshez – magyarázza Krentz. – Pusztán egy félelmetes Tyrannoszauruszt vagy egy hős Herbivorét alkotni nem elég. Tudnod kell, hogy miért félelmetesek és miért hősök. Először tehát, mindent el kell felejtened, amit a csontozatukról tudsz, és azokra a tulajdonságokra kell fókuszálnod, melyek a karakter történetét, életútját igazolják. Olyan dolgokra gondolok itt, mint lelki alkat, gesztusok, és persze az is fontos, hogy mit látunk majd, amikor ezeknek a karaktereknek a szemébe nézünk.”
A FILMES ELŐZMÉNYEK
A Dinoszauruszok – A Föld urai létrejöttéhez nem csupán a világ legjobb szakembereinek az együttműködésére volt szükség, hanem arra is, hogy 14 évvel ezelőtt szülessen egy olyan nagy sikerű tévésorozat, mely a nézők millióinak az érdeklődését keltette fel. Az akkori tévésorozat, akárcsak a mostani film, a legújabb és legfejlettebb technológiát alkalmazta arra, hogy életre keltse a dinoszauruszok lenyűgöző és csodálatos világát. 2010-re azonban már annyival fejlettebb 3D-s és CGI technológiák álltak a filmkészítők rendelkezésére, hogy óhatatlanul felmerült annak igénye, hogy ambiciózus módon, egy epikus történetben újrafogalmazzák a korábbi sorozat világát. A legújabb tudományos felfedezések felhasználásával így jött létre tehát az a világ, melybe a Dinoszauruszok – A Föld urai nézői betekinthetnek, és amely világ valószerű környezetét érzelmekkel és szenvedélyekkel teli karakterek népesítik be.
A franchise egyik újraélesztője, Barry Cook szerint „a Dinoszauruszok – A Föld urai mindenekelőtt egy jó történetet akar elmesélni olyan karakterekkel a középpontban, melyekkel a nézők együtt tudnak érezni.” Neil Nightingale ehhez hozzáteszi: „Az volt a célunk, hogy a mozi nézők megszeressék a karaktereket, és élvezzék azt, hogy visszarepítjük őket egy több tízmillió évvel ezelőtti korba.”
TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK, MELYEK A FILM KÉSZÍTŐIT INSPIRÁLTÁK
A nagy sikerű tévésorozat bemutatása óta számtalan új dinoszaurusz-maradványt fedeztek fel a tudósok, és ezek a felfedezések egészen új megvilágításba helyzeték ezeknek a prehistorikus lényeknek a megítélését. A világ különböző részein feltárt dinoszaurusz-maradványok azt bizonyították, hogy ezek a lények az egész Földet benépesítették a Mezozoikum korában, mely három fontos földtani korszakot foglal magában: a triászt, a jurát és a krétát. A 3D-s mozi története ennek a korszaknak a végén, vagyis a kréta korban játszódik.
A legújabb tudományos felfedezések, melyek a Dinoszauruszok – A Föld urait inspirálták:
• Nagy „csonttemetőt” találtak Alaszkában és Kanadában, melyben hasonló egyedek, fiatalok és öregek nagy tömegére bukkantak a kutatók. Ebből egyfelől arra következtettek, hogy valami katasztrófa – mint például váratlan áradás – pusztította el őket, másfelől pedig megállapították, hogy a késő kréta korban a dinoszauruszok (például a Pachyrhinoszauruszok és az Edmontoszauruszok) nem magányosan, hanem hordákban éltek.
• A kiterjedt csordák, hogy táplálékigényüket kielégítsék, hamar letaroltak egy-egy vidéket, ezért arra kényszerültek, hogy nagy területeket vándoroljanak élelem és sok táplálékkal kecsegtető területek után kutatva.
• Patchival a filmben a születésekor találkozunk először, és látjuk, hogy az édesanyja és az apja, Bulldust a gondját viselik. Néhány őskori maradvány azt bizonyítja, hogy a dinoszauruszok gondját viselték a tojásból születő kicsinyeiknek. Ráadásul azt is megfigyelték, hogy a fiatalok és az idősebbek együtt vándoroltak, egy csoportban, vagyis a fészek elhagyása után is a szüleikkel maradtak a fiatalok.
• A Dinoszauruszok – A Föld urai című tévésorozat bemutatásának idején még nagy viták voltak arról, hogy a madarak a dinoszauruszok leszármazottai-e vagy sem. Mostanra ezek a viták nyugvópontra jutottak, mégpedig azzal a konszenzussal, hogy bizonyos dinoszauruszok és madarak közt igencsak nyilvánvaló az evolúciós kapcsolat. Ezt főképpen Kínában felfedezett leletek bizonyították, melyek közt madárszerű dinoszauruszokat és dinoszauruszszerű madarakat is találtak. Ráadásul ez azt is jelenti, hogy a dinoszauruszok nem haltak ki hatvanhat-millió évvel ezelőtt, hiszen madár „leszármazottaik”, még mindig fölöttünk röpködnek.
Érdekes adatok a dinoszauruszokról:
• Jó, hogy nem a késő jura korban élünk, hiszen egyetlen Diplodocusz képes volt akkorát szellenteni, hogy azzal egy egész hőlégballont megtöltött volna.
• Néhány egyednek, mint például az Azhdarchidnek az állkapcsa 2,5 méterre is megnőtt. Noha fogaik nem voltak, ez a méret éppen elég lett volna arra, hogy egészben lenyeljen különböző állatokat.
• Néhány Azhdarchid akkorára megnőtt, mint egy kisebb utasszállító repülő.
• A Tyrannoszaurusz rex ürüléke – melyet fosszilis formában találtak – elérte a két literes űrtartalmat.
• Egy jura korabeli dinoszaurusz, a Stegoszaurusz agytérfogata alig haladta meg egy mostani kismacskáét, jóllehet a testtömege 2700 kismacska súlyával egyenértékű.
• Az Ankyloszauruszok növényevők voltak, és naponta 700 répával egyenértékű növényt fogyasztottak el páfrány és pálmafenyő formájában.
• A filmben szereplő madár, Alex azoknak a foggal rendelkező madaraknak a csoportjába tartozik, melyek a dinoszauruszokkal együtt éltek. A mostani madaraknak már nincs foga, ám a génjeikből még kimutatható a fogakért felelős, inaktív DNS-kód.
• A Gorgoszaurusz foga banán alakú volt és recézett, könnyen hatolt a húsba.
• A dinoszauruszoknak is lehetett agydaganata, ezt mutatták ki tudósok például egy Gorogoszaurusz elváltozott koponyacsontjából. Ez az állatot valószínű ingataggá, és balesetekre hajlamossá tette.
AZ ALKOTÓK
BARRY COOK (rendező) veterán filmes, akinek több mint 30 éves gyakorlata van az animációs technikák terén. Karrierjét a Hanna-Barbera Stúdiónál kezdte, aztán 1981-ben a Disneyhez szerződött. Itt olyan nagy sikerű filmek elkészítésében vett részt, mint az Aladdin, A kis hableány (The Little Marmaid) és A szépség és a szörnyeteg (Beauty and the Beast). Első saját rendezésű rövidfilmjével, az „Off His Rockers” cíművel 1992-ben debütált. Azóta olyan híres filmek rendezőjeként dolgozott, mint a Mulan és a Karácsony Artúr (Arthur Christmas).
NEIL NIGHTINGALE (rendező) kreatív igazgatója a BBC Earthnek, vagyis annak a csatornának, mely a BBC csoporton belül a természet történeti vonatkozásaira fókuszál. Ebben a funkciójában Neil felel minden olyan kreatív projektért, melyek a tartalomfejlesztés körébe tartoznak, beleértve az egész estés játékfilmeket és a 4D-s technológia alkalmazását. Ezt megelőzően a BBC Természettörténeti (Natural History) részlegét vezette. Többek közt olyan BBC sorozatok rendezőjeként dolgozott, mint az „Enchanced Kingdom” vagy A Nagy-korallzátony (Great Barrier Reef). Mindemellett számtalan nagy sikerű természetfilm-sorozatot mutattak be a vezetése alatt.
JOHN COLLEE (író) korábban George Millerrel közösen írták a Táncoló talpak (Happy Feet) című nagy sikerű animációs film történetét, valamint Peter Weirrel közösen a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán forgatókönyvét. Utóbbi munkájáért alkotótársával közösen elnyerte a Londoni Filmkritikus Kör Díját a legjobb forgatókönyv kategóriában. Mielőtt írói pályáját megkezdte, orvosként dolgozott a harmadik világ számtalan országában.
MIKE DEVIN (producer) az Evergreen Stúdió vezérigazgatója és technológiai fejlesztője, aki tudja, miképpen kell egy piacvezető céget létrehozni és építeni. 1981-ben társaival együtt megalapította a Rational Software Corporation nevű céget, mely néhány év alatt Amerika vezető szoftverfejlesztő cégévé vált. Három évvel azután, hogy 2003-ban felvásárolta őket az IBM, új céget alapított Dangerous Passage Production néven, mely filmek gyártására és utómunkálataira specializálódott. Producerként legutóbb a National Geographic Channelnek készített „Icy Killers: The Secrets of Alaska's Salmon Sharks” című tévéfilm munkálataiban vett részt.
AMANDA HILL (producer) a BBC Worldwide vezető tisztségviselője, aki többek közt a Walking With Dinosaurus franchise felelős képviselője. Ezen kívül hatáskörébe tartoznak a BBC égisze alatt születi filmes produkciók, valamint a digitális mozgóképkészítés kiaknázásának újabb lehetőségei.
DEEPAK NAYAR (producer) Hollywood egyik legsikeresebb független producere, kinek számtalan kasszasiker kötődik nevéhez. Ezek közül néhány: Útvesztőben (Lost Highway), Buena Vista Social Club, Csavard be, mint Backham (Bend It Like Beckham), A Millió Dolláros Hotel (The Million Dollar Hotel), Fejlövés (Bullet To The Head), Bosszútól fűtve (Dead Man Down).
EREDETI HANGOK
JOHN LEGUIZAMO Emmy-díjas színészt – aki Alexnek kölcsönzi a hangját a produkcióban – határtalan energia és kreativitás jellemzi színházi produkcióiban és filmszerepeiben egyaránt. Legutóbb a Ridley Scott által rendezett A jogászban (The Counselor) láthattuk. További meghatározó filmszerepei közül néhány: Szerelem a kolera idején (Love in Time of Cholera), A törvény gyilkosa (Righteous Kill), A 13-as rendőrőrs (Assault on Precinct 13), Romeo + Juliet, Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), Moulin Rouge, Carlito útja (Carlito’s Way).
JUSTIN LONG (Patchi) számára nem újdonság, hogy animált karaktereket szinkronizál, hiszen kölcsönözte már a hangját például Alvinnak az Alvin és Mókusokban (Alvin and the Chipmunks) folytatásaiban. Szereplőként pedig olyan filmekben láthattuk, mint a Die Hard 4.0 – Legdrágább az életed, Nem kellesz eléggé (He’s Just Not That Into You), Rabulejtő szerelem (Serious Moonlight) és a Hétmérföldes szerelem (Going the Distance).
KARL URBAN (Zach nagybácsi) új-zélandi származású színész, akit legutóbb a Dredd című filmben láthattuk. Korábban olyan alkotásokban szerepelt, mint A Bourne-csapda (The Bourne Supremacy), a Star Trek, A pap – Háború a vámpírok ellen (Priest) és A Gyűrűk Ura-trilógia (The Lord of the Rings).
A Twentieth Century Fox és a Reliance Entertainment bemutatja az IM Global, a BBC Earth Films, az Evergreen Studios Production és az Animal Logic Stúdió filmjét „Walking with Dinosaurs 3D” Forgatókönyv: John Collee. Producerek: Mike Devlin, Amanda Hill, Deepak Nayar. Executive producerek: Stuart Ford, Marcus Arthur, Tim Hill, David Nicksay, Miles Ketley, Zareh Nalbandian. Zene: Paul Leonard-Morgan. Rendezte: Barry Cook, Neil Nightingale
Színes, amerikai–angol–ausztrál film, 2013
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek